Module 6: Langdurig veranderen

Vandaag is het tijd voor de zesde en laatste module van Het Relatieplan. Zoals altijd gaan we in deze week terugkijken op de oefeningen van afgelopen week.
Daarnaast besteden we deze week aan samenvatten en afronden. We kijken onder andere naar manieren om de veranderingen die je hebt doorgemaakt te bestendigen.

Leestijd

20 minuten
l

Thema’s:

Samenvatting en bestendigen

Opdrachten

2
l

Langdurig veranderen

Deze week gaan we alle losse eindjes aan elkaar knopen.

Allereerst krijg je een samenvatting van wat we de afgelopen weken besproken hebben. Ik hoop dat je daardoor begrijpt wat er in relaties mis kan gaan en wat je kunt doen om het beter te maken.

Vervolgens gaan we tijd besteden aan het bestendigen van je resultaten. Hoe kun je er voor zorgen dat de goede resultaten blijven bestaan?

Tot slot beantwoord ik nog wat prangende vragen die op dit moment van de training kunnen spelen. Wat doe je als de training niet geholpen heeft? Wanneer besluit je uit elkaar te gaan? Hoe kun je dat het best doen? Het spreekt voor zich dat je deze vragen over kunt slaan als deze aanpak goed geholpen heeft voor je.

Terugblik opdrachten

Elke week gaan we eerst terugkijken op de opdrachten, voordat we verder gaan met de oefeningen van deze week.

Oefening 9: eigen keuze

Afgelopen week hebben we een groot aantal oefeningen besproken. Het lijkt me stug dat je ze allemaal al gedaan hebt en het is bijna niet haalbaar om alle vragen over alle oefeningen te bespreken. Stel gerust een vraag via ons contactformulier als je er vragen over hebt. Hou er rekening mee dat ik niet alle seksuele uitdagingen kan oplossen via de mail. In sommige gevallen zal ik daarom doorverwijzen naar een seksuoloog.

Wel kan ik alvast een aantal algemene opmerkingen maken.

Allereerst wil ik je op het hart drukken dat seks een hekel heeft aan druk. In zijn boek “Love worth making, how to have ridicuolously great sex in a long lasting relationship” (goede titel hè) vergelijkt Stephen Snyder je sexdrive met een tweejarige. Een kind van twee heeft zijn eigen wil. Druk uitoefenen heeft vaak absoluut het tegenovergestelde effect (denk aan op de grond liggen, gillen en je met hand en tand verzetten). Vriendelijke aansporing, zoeken naar werkbare alternatieven en steeds weer opnieuw proberen heeft veel beter effecten.

Als je vraag dus is: “oefening X heeft deze week nog niet geholpen”, zal het antwoord altijd zijn: “Probeer het nog eens een paar weken”.

Weet ook dat de oefeningen uit deze cursus niet het eindstation zijn. Ze zijn puur bedoeld om je seks weer op de rit te krijgen. Het echt verdiepen van jullie seksleven is een opdracht die een investering in tijd en moeite vraagt die verder gaat dan wat ik in één module kan bieden. Aan het eind van deze cursus bied ik een aantal mogelijkheden voor als je hier mee verder wilt werken.

Tot slot kan het zijn dat jullie problemen tussen de lakens toch echt veroorzaakt worden door “technische mankementen”. Denk aan erectiestoornissen, vaginale droogheid, verminderde seksuele interesse etc. In dat geval kan het de moeite waard zijn om een seksuoloog te bezoeken die zicht heeft op het psychische en het fysieke aspect.

Langdurig veranderen

In de eerste module van Het Relatieplan heb je gelezen hoe relatieproblemen ontstaan.

Ik ga dat hier in andere woorden herhalen. De kans is groot dat het nu beter aankomt, omdat je al het een en ander weet naar aanleiding van de training.

Hier vergelijk ik relaties met een ecosysteem.

De aarde is een ecosysteem, maar een bos bijvoorbeeld ook. Een ecosysteem is een samenspel van allerlei factoren die groei of afbreuk kunnen veroorzaken. Elke relatie is ook een ecosysteem.

In deze training hebben we een aantal onderdelen van dat ecosysteem besproken:

  • Verschillen tussen partners
  • Patronen
  • Psychologische allergieën
  • Relatiebehoeften
  • Communicatie
  • Seksualiteit

Als alles goed gaat, bloeit en groeit de relatie. De verschillen tussen jullie worden rechtgetrokken door goede communicatie. Door liefdevol te handelen en seks te hebben, worden jullie relatiebehoeften vervuld. In het ideale geval help je elkaar zelfs om beter met je psychologische allergieën om te gaan. Zo worden jullie beide beter van de relatie.

“Relations are people growing machines” <span class="su-quote-cite">David Schnarz</span>

Als het slecht gaat in de relatie, raakt het ecosysteem in verval. Verschillen worden uitvergroot door negatieve communicatie. De negatieve emoties die zo onstaan zorgen ervoor dat de seks komt stil te liggen en de psychologische allergieën worden alleen maar erger omdat je relatiebehoeften niet vervuld worden.

In deze training hebben we ervoor gekozen om alle onderdelen van het ecosysteem tegelijkertijd op een positieve manier te beïnvloeden. Als het goed is, ontstaat er dan iets dat groter is dan de som der delen. Je ziet dat de verschillende onderdelen elkaar positief gaan beïnvloeden. Wanneer het water schoner wordt, groeien de bomen en komen de dieren ook weer terug.

Als het eenmaal weer “loopt” in een relatie, is de neiging om weer andere dingen te gaan doen. Dat vergroot echter het risico dat je relatie weer in verval raakt. Beter is het om regelmatig even te checken hoe de zaak er bij staat en positieve input te blijven geven. Dat is veel makkelijker en prettiger dan werken aan een relatie die al totaal vervallen is.

Tijd en aandacht

Tijdens relatietherapie komt het regelmatig voor dat mensen tijdens een sessie zeggen: “We zijn niet echt toegekomen aan de opdrachten“.

Mijn vrouw en ik hebben een kindje van één, werken beide vier dagen en hebben ook nog wat mantelzorgtaken. Ik begrijp dus heel goed dat het druk kan zijn in een gezin.

Tegelijkertijd is het ook een inkoppertje om te zeggen dat het er natuurlijk weinig verandert als je niets doet. 

Als jullie merken dat er te weinig energie, tijd of aandacht is om aan je relatie te besteden is dat dan ook een groot aandachtspunt. Start om dit te veranderen!

(Misschien denk je: “had dat even eerder gezegd!” Ervaring leert echter dat dit soort boodschappen beter overkomt als je het zelf ervaren hebt.)

Mocht dit door omstandigheden niet lukken, zet dan de relatie even “on hold”. Jullie besteden dan puur tijd aan het niet erger maken van de problemen en bewaren het werken aan de relatie voor tijden waarin er meer ruimte voor is. Doe dit echter niet langer dan een jaar. De kans is groot dat je relatie dat niet overleeft.

Groeiconsolidatieplan

In de individuele psychologie werken we met een “terugvalpreventieplan“. Een soort plan van aanpak om te voorkomen dat je terugvalt in je depressie of angststoornis.

Die term heeft een bepaalde gewichtigheid die ik goed vind, maar de gedachte erachter staat me niet helemaal aan. Het voorkomen van een terugval wijst op iets statisch. Alsof je altijd wilt blijven waar je nu bent.

Vanuit het idee: “stilstand is achteruitgang” spreek ik dus liever over een groeiconsolidatieplan. Ook een goede, deftige term, maar dan wat positiever. We willen niet alleen voorkomen dat je terugvalt, maar je juist aansporen om te blijven groeien.

Het groeiconsolidatieplan bestaat uit de volgende stappen:

Waar kun je aan zien dat de relatie negatiever begint te worden?

Wat zijn nu gevoelens of gedragingen die laten zien dat het met jullie relatie weer de verkeerde kant op gaat.

Denk aan:

  • Meer ruzies
  • Minder tijd met elkaar doorbrengen
  • Geen connectie meer voelen
  • Minder vaak seks

Je kunt echter ook je eigen tekenen hebben. Eén stel gaf aan dat hun telefoongebruik het best voorspelde hoe het ging met hun relatie. Als ze meer dan twee avonden achterelkaar samen op de bank op hun telefoon zaten te spelen, werd het tijd om actie te ondernemen.

Spreek goed met elkaar af hoe jullie dit ter sprake kunnen brengen. Gebruik daarbij de principes van positieve communicatie. Spreek ook af dat je niet boos mag worden als je partner dit onderwerp aankaart.

Wat ga je doen?

Bepaalde oefeningen uit deze training zullen voor jullie goed gewerkt hebben. Andere ideeën spraken waarschijnlijk minder aan. Als het straks weer wat minder gaat, is het handig om jullie eigen plan van aanpak te hebben.

Schrijf daarin de dingen op die jullie wel weer moeten gaan doen én de dingen die je niet meer moet doen.

Ik ben fan van een relatiedag. Deze is bedoeld om bij te tanken, maar ook om te bespreken wat we gaan veranderen. Door alleen die dag te doen, kunnen we vaak de negativiteit al in de kiem smoren.

Hoe kun je blijven groeien?

Stel dat je een vijf kilometer hebt hardgelopen. Je bent daar (terecht) erg trots op en wilt deze conditie behouden. Je kunt dan elke week 5 kilometer gaan lopen. Het hoeft echter maar een keer tegen te zitten en je valt al terug.

Beter is het daarom om nog even door te trainen totdat je de 10 of zelfs 20 kilometer kunt lopen. De kans dat je dan ooit zover terugvalt dat je de 5 kilometer niet haalt, is erg klein.

Daarom vragen we je hier ook om nog verder te groeien. Wellicht heb je daar zelf al ideeën over en anders heb je misschien wat aan de volgende tips:

  • Pak een gezamenlijk project op
  • Lees een boek over relatietherapie, communicatie of persoonlijke ontwikkeling van onze boekenlijst.
  • Bezoek een workshop over tantra, geweldloze communicatie of persoonlijke ontwikkeling
  • Plan tijd met elkaar in (zoek een oppas voor de kinderen)
  • Blijf oefeningen uit de module over seksualiteit proberen

Laat je niet beperken door deze tips, geeft er vooral je eigen aanvulling aan.

Persoonlijke groei?

Zoals je zojuist gelezen hebt, is werken aan je persoonlijke groei de moeite waard als je een betere relatie wilt. Maar waarom is dat nu zo?

Heel simpel gezegd: jij bent onderdeel van je relatie. Als jij dus gelukkiger bent, zal je relatie ook gelukkiger worden.

Bovendien zul je minder van je partner verlangen op het moment dat je zelf kunt voorzien in je eigen geluk en plezier. Je wordt dan iemand die ruimte heeft om te geven en niet iemand die alleen maar komt halen.

Je kunt het werken aan je persoonlijke groei nog breder trekken. Als jullie in een mooi huis wonen, een prettige job hebben en goede sociale contacten wordt het ook makkelijker om een goede relatie in stand te houden. Andersom is het zo dat als de wereld in brand staat, je relatie daar ook wat van zal merken.

Prangende vragen

We sluiten de training van vandaag af met de behandeling van een aantal “prangende vragen”. Als jij nog andere hebt, stel ze dan vooral via ons contactformulier.

Wat doe je als de training niet geholpen heeft?

Van negentig procent van onze deelnemers horen we tijdens de cursus niets. Dit terwijl begeleiding toch echt bij de training is inbegrepen. Als de training dus niet geholpen heeft, raad ik je eerst aan om eens contact te zoeken. Wellicht hebben wij een tip voor je.

Als dat ook niet helpt, zou ik aanraden om meer hulp te zoeken. Vaak is dat in de vorm van een relatietherapeut. Bij heftige problemen is er vaak gewoon wat meer nodig om de relatie weer op de rit te krijgen. Intensieve persoonlijke begeleiding is dan een goede stap.

Je kunt een afspraak inplannen op onze site. We werken door heel Nederland door middel van videobellen.

Wanneer is het tijd om uit elkaar te gaan?

Niet elke relatie is te redden. Soms is het beter om uit elkaar te gaan. Maar wanneer besluit je daartoe?

Wat ons betreft is altijd goed om een “live” relatietherapeut te raadplegen voordat je deze stap maakt. Als deze training niet voldoende impact heeft gemaakt, is het nog geen tijd om op te geven. Een professional kan zien wat jullie zelf niet kunnen zien en kan wellicht ook interventies aanraden die hier niet aan bod zijn gekomen.

Als ik dan toch een richtlijn zou moeten geven, is dat waarschijnlijk onverenigbaarheid.

Een simpel en duidelijk voorbeeld hiervan is een kinderwens. Als een van jullie absoluut wel kinderen wil en de ander absoluut niet, zit er vaak weinig anders op dan uit elkaar te gaan.

Dit is natuurlijk een heel duidelijk voorbeeld. In de praktijk zien we dat dit soort verschillen vaak vertroebeld worden door problemen in de relatie. Henk wil bijvoorbeeld niet verhuizen omdat hij toch denkt dat zijn vrouw bij hem weggaat. Waarom al die moeite voor niets? Als het vertrouwen er wel zou zijn, wil hij best meedenken over een nieuw huis.

Het blijft daarom een goed idee om er samen met een professional naar te kijken.

Hoe ga je goed uitelkaar?

Dat verschilt van situatie tot situatie.

-Als jullie geen kinderen hebben en niet getrouwd zijn, is het vaak betrekkelijk simpel. Je schudt elkaar de hand en daarna scheiden jullie wegen elkaar.

Het verdriet verwerken is een taak die je vaak alleen kan met ondersteuning van je naasten. Soms is het de moeite waard om daar een psycholoog voor in te schakelen.

-Als jullie wel kinderen hebben, is het verstandig om daar direct vanaf het begin hulp bij te zoeken.

Jullie rol als partner is nu weliswaar gestopt, maar als ouder blijf je altijd met elkaar verbonden. Het is dus belangrijk dat jullie goed met elkaar om kunnen gaan.

Daarnaast is het de moeite waard om samen te kijken wat jullie kunnen betekenen voor jullie kinderen. Dit om te zorgen dat zij er geen grote nadelen van ondervinden.

-Als jullie ook nog gezamenlijke bezittingen hebben, is het verstandig om daar ook iemand voor te zoeken.

Je hebt tegenwoordig speciaal opgeleide scheidingsbegeleiders die je goed kunnen ondersteunen bij het financiële aspect van een scheiding.

Ik weet dat het nogal wat ondersteuning is, maar een scheiding is één van de meest ingrijpende gebeurtenissen in je leven. Het is mijn ervaring dat je nooit spijt krijgt van ondersteuning.

Opdracht

Oefening 10: Maak een groeiconsolidatieplan

Om te voorkomen dat je weer langzaam terugvalt in oude patronen, is het de moeite waard om een groeiconsolidatieplan te maken.

Hierin beantwoord je drie belangrijke vragen:

  • Waar kan ik aan zien dat het minder goed gaat in de relatie?
  • Wat ga ik doen als het minder goed gaat in de relatie?
  • Welke stappen ga ik nemen om de relatie blijvend te laten groeien?

Maak deze opdracht eerst individueel en bespreek hem daarna met je partner. Bespreek dan ook hoe je elkaar aanspreekt op het moment dat je het gevoel hebt dat de relatie achteruit aan het gaan is.

Afsluitend

Dit was de laatste week van Het Relatieplan.

Door af te sluiten met de laatste opdracht, is de kans groot dat je relatie nog tijden lang een grote prioriteit in je leven heeft. Dat is uiteindelijk nodig om deze levendig en bevredigend te houden.

Met deze module sluiten we de training af. Heb je nog vragen? Stel ze dan vooral via de contactpagina.